إغلاق مسجد الحسين لحين إشعار آخر . تعرف علي الأسباب وآراء المواطنين حول الغلق المفاجئ؟

إغلاق مسجد الحسين لحين إشعار آخر . تعرف علي الأسباب وآراء المواطنين حول الغلق المفاجئ؟، وزارة الأوقاف تقرر غلق مسجد الحسين بالقاهر لحين إشعار آخر ولأجل غير مسمي وذلك بسبب تقصير العاملين بالمسجد والذين تم إحالتهم جميعا للتحقيق لعدم التزامهم بالإجراءات الاحترازية المتبعة والتي قررتها الوزارة عند الإعلان عن عودة فتح المساجد من جديد .

إغلاق مسجد الحسين

وكان إغلاق مسجد الأمام الحسين بن علي رضي الله عنه قد احدث جدلا كبيرات بين سكان المنطقة المترددين علي المسجد وسط تساؤلات عديدة عن أهم الأسباب التي من اجلها تم إغلاق المسجد .

وأجاب بعض الأهالي عن تلك التساؤلات قائلا:

بقيت أخاف أروح هناك وبصلي في جامع تاني

ويروي مواطن آخر  قائلا :

منذ أول صلاة فجر والمسجد مزدحم للغاية، كما أن هناك من يحاول الانتظار داخله بين الصلاة والأخرى كما هو الحال في السابق.

وأضاف ” رغم وجود العلامات الأرضية لأماكن الصلاة إلا أنه هناك بعض المصلين لا يلتزمون بها، “ناهيك عن إن في ناس عايزة يتعمل دروس دين بعد الصلاة وكأن كورونا خلصت خلاص، لما شوفت كده بقيت أخاف أروح هناك وبصلي في جامع تاني”.

إغلاق مسجد الحسين
إغلاق مسجد الحسين

كل الصلوات زحمة زي الجمعة

وتابع “كل الصلوات زحمة زي الجمعة، وأي حد دخل الجامع هيعرف الخطر اللي جوا، إحنا كان نفسنا يفتح والواحد فرح، بس بالشكل ده هيبقى خطر علينا وعلى أهالينا”.

وتحدث الاهالي عن خطورة زيارة مقام سيدنا الحسين وهو تقبيل الزوار للحوائط الخاصة بالمقام وذلك يتسبب في نقل العدوي بشكل كبير جدا

“لقيت واحد على جنب بيقرا قرآن، واتنين بيتكلموا وقاعدين جنب بعض عرفت ساعتها إن الموضوع هيتطور، إحنا بنسمع الصلاة بنخش نصلى ونطلع بس اللي بيحصل من الناس وده غلط”.

التعليقات مغلقة.