كورونا تسجن مصري علي جزيرة معزولة من البشر و أمريكا ترفض استقباله

نشر شاب مصري الجنسية عبر حسابه الشخصي علي موقع التواصل الإجتماعي ” فيس بوك”، أنه ذهب لجزيرة تعد معزولة من البشر للإحتفال برأس السنة الميلادية 2020 ، وبعد انتهاء فترة الإقامة وتفشي فيروس كورونا القاتل ، كان يجب عليه العودة عبر الصين.

واوضح انه بعد تفشي المرض وارتفاع عدد القتلي والمصابين ، وامتناع بعض الدول عن استقبال الرحلات القادمة من الصين ، اصبح محجوزا علي تلك الجزيرة ولا يستطيع العودة إلي منزله.

شاهد ايضاً: بعد اجتياح آسيا فيروس كورونا يشن الهجوم علي أوروبا بنتائج أولية 34 الف حالة

منشور الشاب المحتجز بسبب كورونا

كتب : “انا محبوس في جزيره بسبب كورونا فيرس انت مش نحس زي واحد محبوس في جزيره معزوله من البشر ومش عارف يرجع بيته! انا سافرت اسيا يوم راس السنه وعديت في رحلتي علي الصين قبل ما ينتشر موضوع كورونا”.

وتابع قائلاً : “دلوقتي عشان ارجع لحياتي الطبيعيه في نيويورك لازم اعدي علي الصين عشان اخد طياره من هناك لنيويورك، ٣ من صحابي كانوا مسافرين من بلاد مختلفه وعملوا layover في الصين ودلوقتي ممنوعين من دخول امريكا ومجوزين في المطار لمده اكتر من اسبوعين بسبب الفحص عليهم لان المرض بياخد وقت عقبال ما يكتشفوه”.

وأضاف : “للاسف انا كنت مسافر علي طيران China Southern airlines ودلوقتي لازم اطير علي نفس الطيران فالعوده اللي هو كورونا مكتوبه عليا مهما روحت. المشكله الاكبر ان امريكا منعت اي حد جاي من الصين انه يدخل الولايات المتحدة”.

واختتم منشوره قائلاً: “يعني انا حرفيا قدامي حل واحد وهو انه اعمل زي توم هانكس في فيلم cast away واعيش فالجزيره مدي حياتي ملحوظه : انا عايش في نيويورك مش في مصر”.

التعليقات
قد يعجبك ايضا